Saturday, February 6, 2010

Elogiul nebuniei-4-Sursa


Director in Ministerul Transporturilor
Ion Jercan, complice cu mafia care a furat Navcomul>
de Cristina Ionescu Replica de Constanta
Miercuri, 26 mai 2004, 0:00



Ion Jercan
(Foto: )


Prin diferite artificii contractuale plasate dincolo de limita legala, iordanianul Yousef Hussein Yousef Odeh, devenit prin mijlocirea spagii proprietarul companiei Navcom, a transferat de la aceasta societate catre o alta firma de-a sa, Safe Ways Shipping Co. SRL Constanta, navele de bunkeraj „Zemes”, „Comanesti”, „Ticleni” si „Moreni”.

Dupa ce a reusit sa cumpere Navcom cu 200.000 dolari, Odeh a vandut anul trecut cele patru tancuri de bunkeraj.
Infiintata la inceputul anilor ’90, societatea Navcom era o firma cu capital de stat formata prin divizarea companiei Oil Terminal, de la care a preluat serviciul de bunkerare.

Acest serviciu se ocupa cu alimentarea cu combustibili a navelor aflate in rada portului Constanta sau in larg, fiind prevazut cu tancuri de bunkeraj din care se transfera combustibilii in tancurile navelor comerciale.
Ajunsa intr-o situatie financiara nu tocmai fericita datorita managementului defectuos, Navcom se afla in anul 1998 in procedura de reorganizare judiciara. Acesta este momentul in care iordanianul Yousef Odeh pune ochii pe navele companiei de bunkeraj, aspect care marcheaza si inceputul sfarsitului Navcom.

Jercan trage sforile pentru privatizarea Navcom

Cu concursul nemijlocit al lui Ion Jercan, director in Ministerul Transporturilor, cunoscut si sub denumirea de Jeje, dupa numele conspirativ pe care l-a purtat in perioada cand era turnator al Securitatii, iordanianul achizitioneaza, in anul 1998, pachetul de actiuni al Navcom, prin intermediul unei alte companii ale sale, SC Overseas Shipping & Stevedoring Co. inregistrata in RDA Yemen.

Intreaga tranzactie pastorita de defunctul FPS s-a facut contra penibilei sume de 191.365,46 USD.
Modalitatile ilegale si intregul mecanism fraudulos care au facut posibile achizitionarea Navcom de catre Odeh, au fost prezentate pe larg in paginile cotidianului „Replica”.

Amintim aici doar traficul de influenta exercitat de Jercan pentru subevaluarea de catre Ion Burdusel, inspector in cadrul Corpului de Control al Primului Ministru, a patrimoniului Navcom, la care se adauga complicitatea Ginei Gherghina, functionar la DGFP Constanta si a lui Ovidiu Furnica, director al FPS Dobrogea.

In urma privatizarii Navcom, navele de bunkeraj „Opal”, „Navcom 2”, „Litoral 1” si „Litoral 2” au ajuns in Golful Persic pentru alimentarea cu combustibili a altor cargouri ale arabului.

Mecanisme de fraudare pentru beneficiul lui Odeh

Toate cele patru nave ale Navcom au fost inchiriate catre compania yemenita Overseas si nu s-au mai intors vreodata in Romania. Altfel spus, Yousef Odeh si-a inchiriat propriile nave, insa pentru a putea eluda mai bine Fiscul romanesc. Dar arabul devenit mare armator si prin matrapazlacurile facute in Romania, nu s-a oprit doar la cele patru nave amintite.

Astfel, un alt grup de 4 tancuri de bunkeraj- „Ticleni”, „Zemes”, „Comanesti” si „Moreni”- apartinand la data privatizarii tot societatii Navcom, au fost valorificate de iordanian.
Cele patru tancuri de bunkeraj aveau o istorie si caracteristici comune: toate au apartinut Chimpex, ulterior Oil Terminal si, din 1995, trec in proprietatea Navcom; capacitati de transport similare-cca. 1.200 tdw, mai putin „Ticleni”, al carui tonaj net este de 388 tone.

Pentru a profita de valoarea lor reala, Odeh a conceput un mecanism de ocolire a legislatiei romanesti, oarecum asemanator cu cel intrebuintat in cazul tancurilor „Opal”, „Litoral 1”, „Litoral 2” si „Navcom 2”.

Clanul lui Odeh pune mana pe cele patru tancuri de bunkeraj

Prin vanzari formale, in cursul anului 2002, „Zemes”, „Comanesti”, „Moreni” si „Ticleni”, au fost trecute din patrimoniul Navcom, in proprietatea firmei Safe Ways Shipping Co. SRL Constanta.

Aceasta firma constanteana, inregistrata la Registrul Comertului in anul 2001, il are ca asociat unic pe Yousef Hussein Yousef Odeh (34 ani, cetatean iordanian, domiciliat in Iordania-30% din actiuni) si ca asociati pe Roba A.S. Abbas (25 ani, cetateana iordaniana, domiciliata in Amman, Iordania- 25% din actiuni), Heba R.M.

Rezeq (21 ani, cetateana palestiniana, domiciliata in Gaza, Palestina-25% din actiuni) si Odeh Ismail Odeh El Khatib (25 ani, cetatean iordanian, domiciliat in Iordania-25% din actiuni).
Prin intermediul acestei societati controlate de Odeh si de alti membri ai clanului sau, arabul reuseste sa „spele” navele de datoriile Navcom. Potrivit datelor furnizate de APAPS Bucuresti, dupa privatizare, Navcom Constanta a intrat in procedura de lichidare judiciara, conform Legii nr.64/1995 republicata, iar de vanzarea activelor sale ar fi trebuit sa se ocupe AVAB.

Nave de peste un milion dolari, cumparate cu 200 mii USD

Desi APAPS a fost extrem de discret in privinta informatiilor despre patrimoniul Navcom la data privatizarii, sub motivul „secretului comercial de afaceri”, din cele aratate se poate constata ca societatea de bunkeraj desprinsa din Oil Terminal avea datorii importante catre banci de stat (Bancorex), daca figura pe lista AVAB.

Altfel spus, privatizarea Navcom ar fi trebuit ori amanata, ori realizata exceptandu-se preluarea de catre noul proprietar a unor active ce ar fi trebuit sa acopere datoriile societatii.
Insa Odeh a reusit sa puna mana pe navele Navcom si, pentru a evita pierderea lor in conditiile in care societatea era in lichidare judiciara, le-a vandut formal tot siesi, adica firmei Safe Ways Shipping Co. SRL Constanta.

In acest moment calea spre valorificarea lor rapida a fost deschisa, avand in vedere ca, din punct de vedere legal si comercial, cele patru tancuri de bunkeraj nu mai erau grevate de nici o datorie.

In consecinta, in cursul anului trecut „Zemes” a fost vanduta catre SC Alutus Shipping Ecologic SRL Mangalia, „Moreni” si „Comanesti” catre SC Unicom Holding SA Bucuresti, in timp ce „Ticleni” a fost instrainata companiei Daglia Maritime SA din Panama.
Nu stim care au fost preturile la care s-au vandut fiecare dintre aceste nave, insa tinand cont de talentul negustoresc al lui Odeh si de faptul ca „Zemes”, construit in 1972, i-a adus iordanianului frumoasa suma de 130.000 dolari, inclusiv TVA, suntem convinsi ca pe celelalte nave a obtinut sume la fel de mari sau chiar superioare.

Oricum, prin sforile trase cu sprijinul lui Jeje, Yousef Odeh a reusit sa puna mana pe un patrimoniu de nave in valoare de cel putin un milion de dolari, in timp ce Navcom l-a costat mai putin de 200 mii dolari.
Aceasta in timp ce mafia araba a reusit sa distruga complet societatea Navcom, ca o ironie a sortii, fantoma fostei companii de stat figurand cu sediul oficial la aceeasi adresa cu cel al Safe Ways Shipping Co. SRL, situat pe str. Maior Sofran nr.9 din Constanta.

No comments: